Nyskapande pepparkaksbagare

Ett hus prytt med nonstopkarameller. Så ser det vanligaste pepparkaksbygget ut. Men på Nyckelbergsskolan i Köping finns ett gäng som bryter ny mark. I ett av klassrummen står ett tåg lastat med stekta ägg, chips och popcorn.

Det kan vara ett helvete att bygga pepparkaksmodeller. Bitarna sväller ut i ugnen och mister sina ursprungliga mått. Smält hett socker rinner överallt i köket medan du limmar ihop de missformade delarna. Kristyren blir för tunn och bildar en genomskinlig hinna på de bruna pepparkakorna.

De flesta pepparkaksbyggare saknar dessutom fantasi att bygga något annat än hus och de lyckas heller inte komma på något annat än nonstopkarameller att dekorera med. Resultatet både vad gäller idé och utformning blir förfärligt.

Men så är inte fallet på träningsskolan Diamanten på Nyckelbergsskolan. Eleverna har tidigare byggt en borg, en drake och en by. I år har de gjort ett pepparkakståg med omgivande stationshus och kyrka. Förutom att uppslaget att bygga ett tåg är originellt är även själva utförandet mycket egensinnigt. Jonathan Lembke har limmat stekta ägg på en av vagnarna. En annan vagn har han fyllt med chips och en tredje med popcorn.

- Jag gillar chips och popcorn, säger han som förklaring till den oväntade idén.

Från början fanns även en snögubbe av maräng på plats bredvid tåget. Men snögubben försvann spårlöst helt nyligen. Eleverna har olika teorier om var den tagit vägen. Ingen verkar tro att snögubben blivit uppäten.

- Den kanske hoppar och far, funderar Emma Thulin.

Joakim Pettersson sitter tyst en stund och tänker. Sen kommer hans förklaring till varför snögubben är borta.

- Den dog på sjukhuset, säger han.

Jonathan Engström går mot fönsterbänken där pepparkakståget är uppställt. Uppe på bomullsbädden hittar han marängrester som visar att snögubben befunnit sig på platsen. Jonathan ropar plötsligt högt:

- Hallå! Var är du?

Under lunchrasten kommer några tjejer från Älgen på besök för att titta på pepparkakståget. Emma Thulin och Jonathan Engström visar dem bygget och förklarar vem som gjort vad. När tjejerna lämnar klassrummet frågar fröken Agneta:

- Ska vi jobba lite nu då?

Joakim Pettersson är skeptisk. Han är mitt uppe i att färglägga en teckning.

- Nä, vi skiter i att jobba, säger han.

Magnus Gustafson

Publicerad i Bbl/AT 18/12-2003