Bodin leker med ljud

I Norrtuna i Gnesta bor kompositören Lars-Gunnar Bodin. På 1960-talet var han medlem i den epokgörande konstnärsgruppen Svisch där bland annat Åke Hodell och Bengt Emil Johnson ingick. I april sänds hans nya verk ”Liptons äventyr” i P2. Enligt kompositören själv är det ett burleskt och bisarrt text-ljudstycke som radiopubliken bjuds på.

Text-ljudkomposition är en korsningspunkt mellan musik, ljud och texter. Kompositören Lars-Gunnar Bodin var med när det startade. Våren 1964 ingick han i den legendariska gruppen Svisch som turnerade med performance- och text-ljudframträdanden. Det var då Åke Hodell framförde verket ”igevär” där vokalerna dras ut i det längsta och Svischgruppens tio man starka kör lappar över varandras inandningspauser.

Lars-Gunnar Bodin och kollegan Bengt Emil Johnson var inspirerade av John Cage, som gjort ett pianoverk som består av en exakt tidsangiven tystnad. Bodin och Johnson arbetade i samma anda och i deras verk för två pianister gjordes helt ovidkommande saker vid flyglarna. Den ene pianisten hoppade hopprep medan den andre krafsade under flygeln.

- Vi var tidiga med att använda kontaktmikrofoner. Jag satte bland annat en mikrofon på kammen och kammade mig. Vi fokuserade på rollen som pianist. Inte på musiken, säger Lars-Gunnar Bodin.

Åke Hodells politiska ställningstagande var ganska unikt i gruppen, men sättet han framförde sina verk på var gemensamt för hela Svisch. Alla var intresserade av så kallad konkret poesi, där texten får en visuell eller rent ljudmässig mening. Lars-Gunnar Bodin kallade sig inte performanceartist, men gjorde sådana framträdanden under första halvan av 1960-talet. Därefter inriktade han sig på att komponera.

Han har försörjt sig som laboratorieassistent på Tekniska Högskolan, senare på Sveriges Radio, först som kammarmusikproducent och sedan som frilansreporter. Från och med 1989 har han statlig inkomstgaranti.

I verket ”Enbart för Kerstin” (1979) pratsjunger mezzosopranen Kerstin Ståhl stötvis kryptiska meddelanden som alla börjar med ordet ”enbart”.

- Jag försökte hitta en blandning mellan recitation och sång. Bengt Emil Johnson och jag var överens om att text inte skulle sjungas. Här har jag försökt att färga uppläsningen genom att lägga Kerstins röst på åtta kanaler, säger Lars-Gunnar Bodin.

Den vackra rösten avbryts emellanåt av en artificiell maskinröst. Texten är spännande, fantasifull och obegriplig i konkretistisk anda.

Lars-Gunnar Bodin undervisar numera på Musikhögskolan i Stockholm i elektroakustisk komposition och konstteori. Den 9 april framförs hans nya verk ”Liptons äventyr”, som enligt Bodin själv är ett burleskt och bisarrt text-ljudstycke i P2.

Det finns ett nyväckt intresse för 1960-talets epokgörande konst. Öyvind Fahlströms verk distribueras över hela världen. Även Åke Hodells ljudverk väcker intresse. I höstas utkom ”The deconstruction of Åke Hodell” där delar ur rockbandet Sonic Youth medverkar.

- Det är tråkigt att han inte fick bli lika populär under sin levnad, säger Lars-Gunnar Bodin.

Åke Hodell var storrökare och hade lungemfysem. Bara några dagar efter att hans ljudverksamling färdigställts sommaren 2000 dog han. Det var som att Åke Hodell valde att dö när konstnärskapet fullbordats.

- På begravningskaffet framförde flera ur Svischgruppen ”igevär” spontan, säger Lars-Gunnar Bodin.

Magnus Gustafson

Publicerad i Södermanlands Nyheter 11/3-03

Fakta Lars-Gunnar Bodin

Född: 1935

Bostad: Sedan 1972 i Norrtuna i Gnesta

Yrke: Kompositör och lärare på Musikhögskolan i Stockholm. Har sedan 1989 statlig inkomstgaranti.